Ministerstvo zdravotnictví - Podpora zdraví a zdravotní péče pro rok 2025

Vloženo: 9.9.2024 07:53 Zpět na seznam

Hlavním cílem dotačního programu je vytvoření optimálních podmínek pro rozvoj a podporu neziskového sektoru v oblasti podpory zdraví, zlepšení kvality zdravotní péče a zdravotní gramotnosti s cílem zachování co nejvyšší kvality života, zejména u osob s chronickým onemocněním, vzácným onemocněním nebo zdravotním postižením, případně dalších zranitelných skupin obyvatelstva.

Metodika stanovuje pro rok 2025 následující priority a aktivity:

Priorita A – Podpora kvality života a advokační činnosti pro pacienty s chronickými1 a nevyléčitelnými chorobami

Aktivita A1 Podpora komplexní koordinované péče a podpora informovanosti osob s chronickým onemocněním, vzácným onemocněním, zdravotním postižením nebo jejich laických pečujících, systémová podpora advokační činnosti pro tyto osoby a podpora činností zdravotně-sociálních pracovníků

Aktivita A2 Podpora zapojení pacientů do tvorby zdravotních politik formou zjišťování potřeb pacientů a zpětné vazby od pacientů (patient-reported evidence/outcomes)

Priorita B – Zvyšování zdravotní gramotnosti

Aktivita B1 Edukace těhotných a kojících žen za účelem podpory jejich orientace v oblasti zdravého životního stylu

Aktivita B2 Edukace dětí, osob se zdravotním postižením nebo seniorů v oblasti prevence domácího a genderově podmíněného násilí

Aktivita B3 Zlepšování úrovně vzdělanosti laické veřejnosti v problematice poskytování první pomoci se zaměřením na žáky základních a středních škol

Aktivita B4 Podpora služeb a intervenčních aktivit zaměřených na prevenci onemocnění osob sociálně vyloučených a osob ohrožených sociálním vyloučením a podpora edukačních aktivit pro zdravotnické pracovníky zaměřených na poskytování zdravotní péče pro tyto osoby.

Aktivita B5 Podpora preventivních aktivit v oblasti orálního zdraví

Priorita C – Zlepšení kvality života lidí s duševním onemocněním

Aktivita C1 Podpora pacientských a rodičovských organizací v jejich stabilizaci a rozvoji nastavením či změnou vnitřního fungování, včetně nastavení způsobu financování, nastavení fungování svépomocných a informačních aktivit, tedy komunikace se členy i se subjekty v jejich zájmovém okruhu

Aktivita C2 Zapojení peer konzultantů do služeb péče o duševní zdraví

Priorita D – Zlepšení kvality života lidí s neurodegenerativním onemocněním

Aktivita D1 Podpora vzdělávání odborné veřejnosti v oblasti neurodegenerativních onemocnění a neuropsychiatrického pomezí včetně poskytování vzdělání na vysokých školách či specifických středních školách zaměřených na poskytování péče služeb pro osoby s neurodegenerativním onemocněním. Podpora zavádění lokální či zahraniční evidence- based praxe do výuky odborné veřejnosti včetně informací o moderních metodách péče o osoby s neurodegenerativním onemocněním

Aktivita D2 Podpora vzdělávání laické veřejnosti v oblasti neurodegenerativních onemocnění a neuropsychiatrického pomezí s podporou zvyšování veřejného povědomí populace o neurodegenerativních onemocněních. Podpora využívání nových audiovizuálních kanálů za účelem vyšší dostupnosti a přenositelnosti validních informací

Aktivita D3 Podpora setrvání pacienta v domácím prostředí a zvýšení jeho kvality života v domácím prostředí, včetně využití nových technologií, pomůcek či praxe společného plánování terapeutického plánu pro osoby s neurodegenerativním onemocněním a jejich rodinných příslušníků a pečujících

Priorita E – Podpora péče o pacienty v terminálním stadiu onemocnění

Aktivita E1 Vydávání edukačních materiálů zaměřených na paliativní hospicovou péči určených pro odbornou i širokou veřejnost

Aktivita E2 Podpora edukačních aktivit zaměřených na paliativní hospicovou péči

Aktivita E3 Vzdělávání zdravotnických pracovníků v oblastech poskytování zdravotní péče pacientům v terminálním stadiu onemocnění a zvyšování její kvality

Termín uzávěrky pro přijetí žádostí: 30. září 2024 

Žadatel musí podat do uvedeného data žádost prostřednictvím elektronického systému Grantys a současně prostřednictvím datové schránky (žádost musí být odeslána z datové schránky žadatele).

Podrobné informace včetně informací k podávání žádostí naleznete pod záložkou "více informací" na této stránce.

Informace pro žadatele poskytne:

Kristina Masalová, M.A. - tel.: 224 972 282 pro informace k prioritám A, B, C

Ing. Mgr. Ingrid Mrňová - tel.: 224 972 561 pro informace k prioritám A, D, E

e-mail: PZ@mzcr.cz 

případě potřeby technické podpory rámci systému Grantys se obraťte na následující kontakt:

tel.: 515 903 115, e-mail: grantys@nap.cz 

Doporučení:

V návaznosti na vyhlášení výzvy upozorňujeme na následující:

  • v případě, že se na žadatele vztahuje zákonná povinnost podle zákona upravujícího evidenci skutečných majitelů, je povinen přiložit do příloh žádosti v Grantysu platný úplný výpis z Evidence skutečných majitelů. Povinnost doložit výpis a vyplnit v žádosti osoby s podílem v organizaci mají rovněž NNO, tedy církevní právnické osoby, spolky, ústavy a obecně prospěšné společnosti,
  • v případě podání žádosti v rámci aktivity C1 žadatel přikládá doklad o vymezení organizace jako pacientské nebo rodičovské,
  • v případě podání žádosti v rámci aktivity E3 žadatel dokládá oprávnění k poskytování paliativní péče vydané příslušným krajským úřadem,
  • v případě podpisu žádosti zmocněncem, je žadatel povinen přiložit plnou moc udělenou statutárním orgánem,
  • nevkládejte přílohy v systému Grantys do subjektu, ale do přílohy projektu.

Doporučení ke kontrole žádosti o dotaci před jejím odesláním:

Před odesláním žádosti věnujte pozornost kontrole výskytu neodstranitelných vad žádosti, které vedou k zastavení řízení ze strany poskytovatele dotace. Přehled neodstranitelných vad naleznete v metodice na straně 19. Mezi nejčastější neodstranitelné vady žádosti patří:

  • častým důvodem pro zastavení řízení je nedodání všech povinných příloh, zejména pak všech rozpočtových tabulek. Tabulky musí být doloženy ke všem položkám rozpočtu, tedy i k těm na které není požadována dotace (tj. pokud jsou součástí projektu náklady na „služby“, přikládá se k žádosti rozpočtová tabulka „služby“, a to i v případě, že na služby není požadovaná dotace),
  • přílohy je nutné vložit do souborů žádosti (nikoliv subjektu),
  • zachovejte předepsaný formát žádosti o dotaci i rozpočtových tabulek,
  • číslo bankovního účtu uvedené v žádosti musí být shodné s bankovním účtem v povinné příloze,
  • indikátory musí být jasně specifikovány včetně uvedení číselného údaje tak, aby byla možná kvantitativní kontrola po ukončení projektu,
  • velkou pozornost věnujte nastavení indikátorů. Pokud zvolíte přednastavené indikátory pro zvolenou prioritu, zadejte do pole hodnota indikátoru konkrétní číslo. Pokud zvolíte variantu vlastní indikátory zadejte vždy název indikátoru, jednotku indikátoru např. počet kusů a do pole hodnota indikátoru uveďte konkrétní číslo např. 4 (zkontrolujte, zda máte nastaveny indikátory pro všechny výstupy projektu).  Neúplně vyplněné indikátory projektu jsou důvodem pro zastavení řízení,
  • častou vadou je nevyplnění hodnoty u druhého a dalšího indikátoru (uvádění hodnoty je povinné u každého indikátoru).
  • zkontrolujte, zda je žádost řádně podepsána dle pokynů uvedených v metodice,
  • žádost je nutné do 30. září odeslat v systému Grantys a rovněž datovou schránkou na MZ.

Pro bezproblémový průběh administrativního procesu věnujte pozornost rovněž kontrole výskytu následujících vad či nedostatků v předkládaných žádostech:

  • častou chybou je použití nesprávných tabulek či tabulek pro jiné dotační období, prosím zkontrolujte si, zda jste ve výběru souborů ke stažení nejprve zadali dotační program pro daný rok, pak se Vám budou nabízet pouze aktuální přílohy (v rolovací roletě vybrat PZ 2025),
  • rozpočtové tabulky odevzdávejte v předepsaném editovatelném formátu, aby bylo možné obsah kopírovat, před uzavřením a odesláním žádosti zkontrolovat, zda částky uvedeny v žádosti o dotaci souhlasí s částkami v rozpočtových tabulkách v příloze, jestli jsou tabulky řádně vyplněny (např. požadavky musí být specifikovány co nejpodrobněji, u OOV a mezd je nutný jmenovitý seznam osob), a že se součty v tabulkách a v žádosti shodují,
  • rozpočtové tabulky přednášková a ediční činnost musí v souhrnu odpovídat celkové částce žádané dotace,
  • spolufinancování musí mít přímou spojitost s projektem, nelze vykazovat např. provozní náklady nebo mzdy nesouvisející s realizací projektu,
  • ze žádosti musí být zřejmé, že požadované položky splňují podmínky metodiky (např. zda jsou kurzy pro zdravotnické pracovníky akreditovány nebo certifikované),
  • v případě, že zasíláte dodatek ke smlouvě o běžném účtu, je nutné zaslat i původní smlouvu,
  • vygenerovaný formulář žádosti nesmí být dodatečně upravován.

Více informací